Archive for January, 2009

Assalamualikum wbt. Hope korang sehat dibaa naungaNYA insyaallah. sorilah semua,disebabkan blog aku yang tak terhupdate ni bukanner aper disebbakan banyak kerjer,amal jariah,tolong menolong dan  kerje² amal yang aku patut selesaikan dahulu sbb tulah blog ni tak terhupdate. Ok! first skali kat posting kali aku nak panjatkan kesyukuran aku ke hadrat ilahi dengan bantuannya untuk hamba² yang memerlukan,aku lulus dalam peperiksaan akhir semeste tuk musim khorifiah ni dengan mendapat markah ……..??biarah rahsia! sbb tak dapat banyak  pun pastu nak heboh2kan kat orang ker tak malu namenyer tu..hehehhe!
.
.
image0541…………….Nilah antara barang2 yang family aku kirim
.
Yang keduanya,masuk kepada isi tajuk post aku buat kali ni..barang² yang mak n ayah aku kirim pada bulan 11 telah pun sampai ke tangan aku pada hari ini bile aimie kasi surat dari barieed..giler suke giler aku setelah penantian selama 2 bulan lebih nak ker 3 bulan tu berakhir…Measih mak n ayah! semoga Allah panjangkan umur mak n ayah,dimurahkan rezeki dan diberkati selaloo Ameeein!
.
So,menu aper kite malam nie anak² sumeeeee????ok malam ni,aku akan kerahkan tenage dan buah fikiran tuk masak nasi yaman yang aku belajar ngan jiran sebelah bilik aku tue..so??nak tau ker?nanti jenguklah side tepi aku tu yang bertajuk MeNu  HaRi Ni? oklah! sampai disini jer…
Advertisements
imgp8756…………………………………….Takbir…
.
Asslamualikum..untuk pengetahuan semua,baru-baru ni aku ada mengikuti demonstrasi  yang diadakan pada hari ahad,bertempat di Joutiyyah Mohammedia yang lepas, demonstrasi ini bertujuan untuk menunjukkan kebencian,bantahan kita terhadap negara israel la3natuallahi3alaihim.! dan juga keperihatinan kita terhadap negara palestine yang kita kasihi semua,yang mana aku beri nama demonstrasi ni sebagai ‘DeMoNsTr@sI UnTuKmU PaLeStInE’. kat bawah ni,sedikit gambar yang aku telah selitkan untuk tatapan anda semua..
.
imgp8754…………………………………….Terpilih…
.
imgp8735Ketua demonstrasi untukmu palestine, Ustaz Nor Adli Syahri Bin Abd Kadir
.
imgp8718………..Antara sepanduk yang saya buat,dan diedit oleh din

MeRdEk@…

Posted: January 15, 2009 in Uncategorized
Asslamualaikum wth..Alhamdulillah ahkirnya habis juga exam yang berjalan selama seminggu yang lepas. Maka berakhirlah sudah bebanan yang menimpa aku buat sem ni, tapi keputasan macam mana? Takutnya..mudah-mudahan lulus semuanya! Amine ya Rab. So disini aku nak kumpulkan soalan-soalan yang telah ditanya selama peperiksaan sem 5 berlangsung untuk tatapan semua,kalo nak jawab pun boleh.He3!

Hari pertama: Bertulis
1) Tajwid: Sila tulis ayat 7 hingga 15 dari surah Al-hadid dengan ketetapan penulisan cara riwayat azroq. Dan keluarkan perkataan yang dibaca dengan Taqlil oleh warash?
2) Qiroaat: Sila tulis ayat 19-30 dari surah Al-hajj. Beserta perbezaan qiroaat SAMA bagi ayat tersebut dengan cara yang telah dipelajari didalam kelas?
.
Hari kedua: Bertulis
1) Qawa3id Fiqhiyyah: Apakah perbezaan diantara qawa3id fiqhiyyah dan qawa3id usuliyyah dan terangkan bidang kedua-duanya?
2) Maqosid Syari3ah: Bicarakan tentang pengertian maqosid syari3ah,kepentingannyan,bahagiannya dan ketetapannya?
.
Hari ketiga: Bertulis
1) Mantiq: Terangkan ciri-ciri mantiq taqlidi yang mana ianya membezakan dengan mantiq mu3asir?
.
Hari keempat: Bertulis
1) Manahij bahas: Hallil wa naqish kata-kata diatas?
2) Maktabah: Pernahkan anda pergi ke perpustakaan umum?dan terangkan apa yang terdapat padanya,tujuannya,serta perkhidmatannya secara ringkas?
.
Hari kelima: Ujian Lisan
1) Munazoroh : Terangkan tentang pengsyari3atan munazoroh,tujuan serta apa yang tidak perlu didalam munazoroh ( Aafat )?
So amacam? boleh jawab tak nie?..erm,apa-apa pun diharapkan kebaikan dari apa yang kita usahakan untuk peperiksaan ini dan kebaikan darinya. Wallahi Musta3an!

SaLs@bILa..Bu@tKu GeMbIr@!

Posted: January 7, 2009 in Uncategorized
image005………………..Mekasih Tuan Umah kasi kek kat saya…
.
Assalamualaikum wth. Tahun Baru….mesti korang ada azam tuk tahun ni kan? aper Azam korang erk?aku nak tau gak! Tapi aku..? aper azam tahun 2009 nie?nak jadi baik?berbudi perkerti?erm,entahlah..aperpun aku ucapkan kedapa yang berazam2 tu, istiqomahlah dengan aper yang korang azamkan tue jngan hangat2 taik ayam jer..xbesh ar!!
Cakap pasal tahun baru ni,baru2 ni aku sambut tahun baru kat umah datuk duta malaysia ker morocco best tau sbb ader karaoke..hahha! so aperlah lagi dengan ader bakatnya aku pun karaokelah..huhu naik hantu ma..sbb lamer aku tak karaoke,kalo kat mesia bestnyer.Antara lagu yang aku sampaikan ialah Salsabila,Sonata Musim Salju,Mungkir Bahagia,Itulah Sayang yang mane aku duet ngan Aunti Pipah.he3 erm,tak ketinggalan Datuk pun mendengdangkan satu lagu dengan sedapnyer..tak lupe gak Aunti ana,,Uncle Daud,Cik Feiruz n Isteri n Cik Azmi.hu3 sonok!dengan kehadiran dak2 rabat 3alim 3ulamak tu, kami menyambut tahun baru dengan hepinyer..paperpun,korang layanlah gambar2 yang aku letak kat bawah nie….
.
aku-n-auntie-pipah
……………….Tanya sama hati apa asal sayang….
.
datuk1…………………………..Di ambang sore….
.
aunti-ana1………………………..Seiring dan sejalan…